Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Ökade kostnader för slamtömning och tömning av hushållsavfall.

Fördyrad kostnad för slamtömning och ett system för hushållsavfall som inte är till nytta men kostar mycket. Är det vad kommunen vill ge sina invånare?
Slamtömning görs regelmässigt en gång per år. Årets slamtömning visar att priset höjts med 44%. Inga förändringar har skett varken av min anläggning, tillgängligheten eller de bilar som tömmer. Hur kan då en så hög höjning motiveras? En del av priset består av en avgiftsökning för slanglängden. I stället för att ta betalt för 1 st extra tillkopplad slang tar man betalt för var 5:e meter utöver 20 m som ingår. Det är fortfarande samma extraslang som kopplas till men den kostar nu 220 kr mot tidigare 110 kr. Grundavgiften har höjts från 735 kr till 1000 kr. Det är samma volym som töms. Totalt kostar nu slamtömningen för min del 1220 kr mot tidigare 845 kr, en höjning med 44%.

Likaså har servicen för hushållsavfall drastiskt försämrats. Bor man på landsbyggden med egen kompost och vid en väg med diken längs sidorna går det inte att placera stora kärl vid vägen inom räckhåll för sopbilen. Den egna komposten återvinner man, så det kärlet behövs inte. Tidningarna går åt till den egna eldningen, så det facket behövs inte heller. Flaskor, kartonger och annat har vi alltid själva lämnat på miljögården. Så då återstår valet 190 l restavfall med tömningen 13 ggr per år. I den finns vid tömning en bottenskyla av påsar med kattsand. För den betalar jag 1711 kr om året, 132 kr/tömning, inklusive dragväg, och kör själv de 7 km till miljögården med övrigt. Tidigare betalade jag 50 kr/tömning och kunde lämna allt. Det är en höjning med 264% för borttagning av en service som inte längre finns.
Är detta vad kommunen har tänkt sig för sina invånare?

Agneta Falkengren Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Agneta!

    Tack för ditt meddelande!

    Det är Nordvästra Skånes Renhållning (NSR) som sköter sophanteringen och återvinningen i Ängelholms kommun. Kontakta dem så kan de hjälpa dig med svar på dina frågor om taxehöjning.

    Om man vill komma i kontakt med NSR är det bästa sättet att använda formuläret på www.nsr.se/kundservice. Fyll i formuläret och skicka så återkommer man till dig så snart man kan! NSR:s kundservice nås på 042-400 13 40.

    Hör gärna av dig igen om du har fler frågor.

    Med vänlig hälsning,
    John Kundtjänsthandläggare
  • Hej John!
    Jag har haft kontakt med både Ohlsons som utför slamtömningen och NSR som debiterar. De bara konstaterar att så är priserna. Men priserna fastställs i ett avtal som Ängelholms kommun godkänner i kommunfullmäktige, så därför vänder jag mig till kommunen, som ju upphandlar tjänsten. Tycker kommunen det är rimligt med en 44% höjning?
    Mvh
    Agneta Falkengren
    Agneta Falkengren
  • Hej Agneta!

    Det stämmer att kommunfullmäktige i Ängelholms kommun har fattat beslutet om taxan.

    I uppdraget som NSR har från kommunen ingår bl.a. att ta fram underlag till ny avfallsplan, renhållningsordning och eventuell justering av avfallstaxan.
    Därför hänvisar vi till just NSR som kan förklara ändringen av taxan.

    Här kan du läsa mer om NSR:s uppdrag.

    Med vänlig hälsning,
    John Kundtjänsthandläggare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy